Manifiesto de las narrativas transmedia

header

Un grupo de profesionales e investigadores está difundiendo el Transmedia Manifesto, un documento que resume en 11 principios o tesis los fundamentos de las narrativas transmedia.

El arte de contar historias siempre ha estado sujeta a cambios. Mediante el proceso de digitalización y la convergencia de los medios de acompañamiento, ahora estamos a punto de dar un salto cuántico. Ya no somos espectadores, oyentes, lectores, usuarios o jugadores. Hoy, todos experimentamos, y esos roles y comportamientos cambian de acuerdo a la forma en que utilizamos y nos acercamos a estos medios.

Con esta realidad en mente, queremos aprovechar esta oportunidad para proponer once tesis sobre el futuro de la narración:

Thesis 1
Claiming reality
Fiction supersedes reality, becoming as immersive as possible.
Thesis 2
Rabbit holes
The story offers multiple entry points to the experiencer, depending on the medium and situation in which it is used.
Thesis 3
Story universe
The experiencer no longer follows one dramatic thread but chooses among several intersecting storylines, which merge into a single story-universe.
Thesis 4
Interactivity
Experiencers communicate with each other and with fictional characters thereby actively participating in the story and influencing its overall arc.
Thesis 5
Usergenerated content
The story-universe enables the experiencer to contribute creatively at selected points of the story.
Thesis 6
Transmediality
The story-universe does not limit itself to one single medium but takes advantage of the strengths of every medium to create something new out of their symbiosis.
Thesis 7
Location based storytelling
The experiencer becomes the vehicle of fiction by visiting real places where parts of the story-universe unfold.
Thesis 8
Lean back, lean forward
The story-universe attracts different types of experiencers by offering a variety of roles for more active and more passive media users.
Thesis 9
Infinitude
The story-universe has the potential to become a breeding ground for a neverending story through sequels, spin-offs and perpetual re-use of story-elements.
Thesis 10
Multipayment
The diversification of storytelling enables the freemium-payment-model, which prompts multiple contributions per experiencer.
Thesis 11
Collaborative work
The story-universe is developed in collaboration by a versatile and interdisciplinary team, whose range of skills can meet the demands of experience-based storytelling.

Me gustan mucho estos principios, son las búsquedas que vengo realizando en mis últimos trabajos. Historias contadas a través de múltiples medios, historias que parten de la localización.

Ahora, como hice yo, pueden firmarlo en la web del manifiesto.

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión /  Cambiar )

Google photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google. Cerrar sesión /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión /  Cambiar )

Conectando a %s